donderdag 24 april 2008

My thoughts of the moment

Diepgang, ik heb het zo nodig, ik kan niet zonder.
Maar toch, soms, dan denk ik: “ik wil heel even niet zo gevoelig zijn, niet zo doordenken, zo diep gaan, analyseren, observeren, de mensen kunnen lezen en aanvoelen, maar gewoon even heel oppervlakkig zijn.”
Maar dan denk ik onmiddellijk: “Wie zou ik zijn, moest ik al die diepgang en intensiteit niet hebben?”
Ik wil niet oppervlakkig zijn, ik ben blij met mijn hooggevoeligheid, ben blij dat ik de mensen kan aanvoelen. Maar het is niet altijd even leuk
Stel je maar eens iemand voor die zich gestressed, verdrietig, down of kwaad voelt en dan zit je daarnaast en zonder het te beseffen neem je die persoon zijn gevoel, gemoedstoestand over.
Dan moet ik dus echt weg naast die persoon, want dan moet ik me even afschermen van alle invloeden van buitenaf.
Zo heb ik ook regelmatig even mijn ‘denkbeeldige kooi’ rond me nodig. Niet om de mensen af te weren of omdat ik asociaal ben, maar gewoon omdat ik dan even “mijn” ruimte nodig heb, waar niemand op dat moment binnen mag, zodat ik terug tot mezelf kan komen. Terug met mijn beide voetjes op de grond, mezelf terug voelen en niet iemand anders zijn gevoelens.
Maar niet alleen mijn kooi is nodig, soms ook new age muziek om tot rust te komen. En met de invloeden van deze muziek word ik rustig, maar ook zeer creatief. Mijn mooiste gedichten en tekeningen zijn gemaakt onder invloed van deze muziek, samen met mijn gemoedstoestand van dat moment.
Eigenlijk kom ik dan in een soort “trance”, zonder hulpmiddelen van drank of drugs of wat dan ook. En dan zit er zeker die kooi rond me, want dan ben ik zo bezig met mijn creaties dat ik geen indringers duld.
Spijtig genoeg maak ik er niet genoeg tijd voor om met mijn creaties bezig te zijn.
Ik ga er eens dringend terug werk van moeten maken.

Geen opmerkingen: